De två stora discproducenterna Latitude 64 och Kastaplast har båda levererat rekordår i sin resultaträkning för 2021. Likt tillväxtrapporten för discgolf så är även detta ett starkt tecken på att intresset för sporten ökar.
Latitude 64 AB hade en nettoomsättning på 249,5 Mkr och ökade därmed sin omsättning med 109,6%. Deras rörelseresultat (EBIT) landade på 98,4 Mkr, vilket var 68,5 miljoner mer än 2020.
Kastaplast AB gjorde ett ännu galnare resultat detta rekordår. Deras resultat var faktiskt högre än deras totala omsättning året innan(!). Deras nettoomsättning slutade på 34 Mkr med ett rörelseresultat (EBIT) på 12 Mkr. Det innebär en omsättningsökning på 233% och resultatökning på 313%.
Detta är oerhört kul för sporten, både på nationell och global nivå att våra stora varumärken i Sverige haft en riktig drömsäsong! Att de blir ännu starkare är oerhört triggande och man undrar hur sporten, scenen och varumärkena kommer förändras under de närmaste åren. Det finns intressanta analyser och indikationer på att discgolfmarknaden kommer fortsätta växa de kommande åren. Samtliga svenska disc-återförsäljare som jag granskat har även ökat sina resultat under 2021.
Källor:
Hur tror du att framtiden ser ut för Latitude 64 och Kastaplast de kommande åren? Skriv gärna en kommentar